SKIP TO CONTENT
SIKÇA SORULAN SORULAR

 

 

ELEKTRİKLİ ARAÇLAR

 

ELEKTRİKLİ ARAÇLAR NEDİR VE NASIL ÇALIŞIR?

 

Elektrikli araçlarda konvensiyonel(içten yanmalı) motorlardan farklı olarak yakıt deposu yerine aracın altına dizilmiş bataryalar bulunur. 400 volt enerji ile çalışan elektrikli motora gereken güç bu bataryalar ile sağlanır. Herhangi bir elektrik kaynağından şarj edilebilen batarya, aynı zamanda fren sırasında da motorun ihtiyaç duyduğu enerjiyi depolar. Böylece güç  bataryalarda depolanan elektrik enerjisinin elektrik motoruna aktarılması ile elde edilir.

 

ELEKTRİKLİ ARAÇ KULLANIMI FARKLI MIDIR?

 

Elektrikli araçlar  herhangi bir otomatik vitesli araç gibi kullanılır. Elektrikli araçlarda, içten yanmalı araçlarda olduğu gibi çok vitesli bir şanzıman sistemi bulunmamaktadır. Vites geçişi olmadığı için tüm bu işlemler sırasında araçta herhangi bir sarsılma ya da titreşim hissedilmez.

 

ELEKTRİKLİ ARACIN TEMEL AVANTAJLARI NELERDİR?

 

Elektrikli araç kullanımının temel avantajı düşük işletim maliyetine sahip olması ve sıfır egzos emisyonu sunarak çevre dostu olmasıdır.  Elektrikli araçlar sahip olduğu yüksek performansın yanında sunduğu sessizlik  ile size eşsiz bir sürüş deneyimi yaşatmaya hazır. Aynı zamanda CO2 salınımı yapmayan elektrikli araçlar, doğa dostu bir sürüş keyfi de sağlar.

 

NEDEN ELEKTRİKLİ BİR ARAÇ ALMALIYIM?

 

Elektrikli araç alma nedenlerini 5 sıfır olarak açıklayabiliriz:

  • 1- Sıfır Ses: Elektrik motoru içten yanmalı motorlara göre sessizdir. 
  • 2-Sıfır Titreşim: Herhangi bir çalışan mekanik aksam olmadığından titreşim hissettirmez.
  • 3- Sıfır Vites Değişimi: Elektrikli araçlarda çok kademeli şanzıman kullanılmadığı için vites değişimi yoktur. Bununla birlikte vites kolu otomatik vitesli araçlara benzer.
  • 4- Sıfır CO2 Emisyonu: Karbon kökenli yakıt kullanmadığı için çevreye CO2 salınımı yoktur. 
  • 5- Sıfır Yakıt Kokusu: Araç benzin veya dizel yakıt ile çalışmadığından yakıt kokusu yoktur. 

 

ELEKTRİKLİ ARAÇ VE HİBRİT ARAÇ ARASINDAKİ FARK NEDİR?

 

Elektrikli araçlar, sahip olduğu batarya ile gücünü tamamen elektrik motorundan alan yeni nesil çevre dostu araçlardır. Hibrit araçlar hem içten yanmalı hem de elektrikli motora sahip olan araçlardir.

 

ELEKTRİKLİ ARACIMLA KARAVAN VS ÇEKEBİLİR MİYİM?

 

Elektrikli araçlar ile çeki demiri kullanılmamaktadır.

PERFORMANS

 

ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN MENZİLİ NEDİR? HANGİ FAKTÖRLER MENZİLİ ETKİLİYOR?

 

WLTP değerlerine göre Peugeot e-2008'in menzil uzunluğu 332 km'dir.

Elektrikli sürüş menzili aşağıdaki koşullara göre değişiklik gösterir:

  •  İlgili modelin batarya kapasitesi → Daha yüksek batarya kapasitesi daha uzun menzil sunar.
  •  Kişisel sürüş tutumu → Sportif ve yüksek hızlı kullanımda menzil etkilenir.
  •  Aracın sürüş modu → Seçilen sürüş modu menzili etkiler.
  •  Rota → Özellikle şehir içi kullanımda rejeneraktif frenleme sistemi sayesinde batarya şarj edildiğinden daha uzun menzil sunar. 
  •  Hava koşulları → Yüksek ve düşük hava sıcaklıklarında bataryanın enerji tutma kapasitesi etkilenir.
  •  Klima ve koltuk ısıtma vb. kullanımı → Enerji kullanımı artacağından menzili etkiler.
  •  Lastik basıncı → Düşük basınç, lastiklerin zeminle temas alanını arttıracağından sürtünmeyi arttırır, menzili etkiler.

 

ELEKTRİKLİ ARACIMDAKİ YOL BİLGİSAYARI KALAN MENZİLİ GERÇEKÇİ ŞEKİLDE GÖSTERİYOR MU?

 

Evet, o anki aracın kullanım tarzınıza göre menzili göstergede görebilirsiniz. Seçeceğiniz  Spor, Normal ve Eco sürüş modlarına ve araç kullanım hızınıza göre menziliniz değişecektir. 

 

ELEKTRİKLİ ARAÇLAR BENZİN VE DİZEL ARAÇLARA KIYASLA DAHA MI YAVAŞ?

 

Elektrikli araçlarda vites geçişi olmadığından dolayı elektrikli motorda yaratılan tork tekerleklere direkt iletilebilmektedir  Bu sayede bataryadan kaynaklı ekstra ağırlığına rağmen içten yanmalı motorlu araçlara oranla daha yüksek bir ivmelenme sunmaktadır. Aynı zamanda tork gücü daha fazladır. 

 

  • Peugeot e-2008'in tork değeri 260 Nm'dir. Peugeot 2008 1.2 Puretech 130hp modeli için bu değer 230 Nm'dir. 
  • Peugeot e-2008 0’dan 100 km/s hıza 9,2 saniyede ulaşır. Peugeot 2008 1.2 Puretech 130hp modeli için bu değer 9,1 saniye,  Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130hp modeli için bu değer 9,3 saniyedir.

 

BATARYALAR ZAMANLA PERFORMANS KAYBEDER Mİ?

 

Elektrikli araçlarda, cep telefonlarında da bulunan lityum-iyon bataryalar kullanılmaktadır. Lityum iyon bataryalar çok az bir performans kaybı ile binlerce kez şarj edilerek kullanılabilmektedir. Stellantis olarak, elektrikli araçlarımızda bulunan bataryalar için müşterilerimize 8 yıl, 160.000 km veya %70 pil sağlığı garantisi vermekteyiz.

 

BATARYALARIN DÜZENLİ OLARAK DEĞİŞMESİ GEREKİR Mİ?

 

Hayır, batarya değişimleri herhangi bir yıl veya km'ye veya bakım düzenine bağlı değildir. Stellantis olarak bataryalar için müşterilerimize 8 yıl, 160.000 km veya %70 pil sağlığı garantisi sunmaktayız.

ŞARJ

 

ELEKTRİKLİ ARACI ŞARJ ETMEK ÜZERE HANGİ SİSTEMLER MEVCUTTUR?

 

  • DC Şarj : Doğru voltaj ile yüksek akımda aracın hızlı şarj edilmesidir. Alternatif voltaja göre daha fazla akımla ve direk batarya şarjı kısa sürede gerçekleşir.
  • AC Şarj : Elektrikli araçlar, araca takılabilen normal 220V güç kaynağına uygun şarj kablosuyla birlikte sunulabilir. Böylece garajınızda ya da açıkhava priziniz varsa aracınızı şarj edebilirsiniz.  Şarj süreleri şarj akımına bağlıdır ancak daha hızlı bir şarj işlemi için aracınızı standart prize göre daha hızlı şarj eden bir ev tipi wall box kurabilirsiniz.
  • Şarj İstasyonları: Yerel alışveriş merkezleri, oteller, spor salonları gibi yerlerde bulunan şarj istasyon ağı şirketlerinin sunduğu üyelik hizmeti dahilinde kullanılabilen şarj istasyonlarında batarya şarj etme yöntemidir.
  • Rejeneratif Fren Sistemi: Elektrikli araçlar, rejeneratif fren sistemi sayesinde kinetik enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürür ve bu enerjiyi bataryayı şarj etmek için kullanır.

 

ELEKTRİKLİ ARACIN BATARYASI NE KADAR SÜREDE DOLAR?

 

Bataryanızı doldurma yöntemine göre farklılık gösteren dolum süresi, 100 kW'lik DC şarjlar ile %80 seviyesine 30 dakikada ulaşabilmektedir.
Peugeot e-2008 için 7,4 kW'lık bir wallbox ile pilin %100 şarj seviyesine ulaşma süresi yaklaşık 7.5 saattir.

 

STANDART ELEKTRİK ŞEBEKESİ İLE ELEKTRİKLİ ARACIMI ŞARJ EDEBİLİR MİYİM?

 

Elektrik şebekesi, genellikle güç kullanımının düşük olduğu gece saatlerinde yapılan elektrikli araç şarjını kolaylıkla kaldırabilir. Ülkemizde güncel elektrikli araç sayısı herhangi bir şebeke problemi yaratmamaktadır. Gelecek yıllarda elektrikli araç sayısının artacağı göz önüne alınarak bununla ilgili devletimiz tarafından yatırım yapılması gerekebilir.

 

REJENERATİF FRENLEME NEDİR?

 

Elektrikli araçlar hareket sağlamak için enerji tüketir. Örneğin araç yavaşlarken, bu enerjiye ihtityaç olmadığında, fren kuvveti motorun tersine çalışması ve bundan enerji üretilmesi için toplanır. Bu enerji bataryayı şarj etmek için kullanılır.

 

EVİMİN ELEKTRİK TESİSATINDA DEĞİŞİKLİK YAPMAK ZORUNDA MIYIM?

 

Daha hızlı ve daha rahat şarj için müşterilerin Wallbox kurulumu yaptırması tavsiye edilir. Bu kurulum için  çözüm sağlayan şarj istasyonu tedarikçilerinden destek alınabilir.

 

WALL BOX KURULUMU KONUSUNDA NASIL DESTEK ALABİLİRİM?

 

Wall box kurulum hizmeti veren tedarikçiler, müşterinin bulunduğu binayı değerlendirebilebilir ve binanın elektrik altyapısına uygun önerilerde bulunarak şarj çözümlerinin montaj işlerini düzenleyebilirler.

 

EV VE İŞ YERİMDE ÖZEL BİR PARK ALANIM YOKSA ARACIMI NASIL ŞARJ EDEBİLİRİM?

 

Standart ve hızlı şarj hizmeti sunan, sayısı giderek artan, halka açık şarj istasyonu ağı mevcuttur. Şehir içlerinde yoğun lokasyonlarda ve ana yollarda da birçok şarj istasyonu mevcuttur.

 

TÜRKİYE'DE HİZMET VEREN ŞARJ İSTASYONLARINA NEREDEN ULAŞABİLİRİM?

 

Türkiye'de şarj istasyon hizmeti veren  farklı firmalar mevcuttur. Bu firmaların internet sitelerinde veya telefon uygulmalarında şarj ünitleri haritalarına ulaşabilirsiniz.

 

KW VE KWH NEDİR?

Kilowatt bir güç birimidir. Kilowatt saat ise 1 saatte tüketilen kw cinsinden enerji miktarıdır. 

 

BATARYA TAMAMEN BOŞ İKEN Mİ ŞARJ EDİLMELİ?

 

Hayır bataryanın boşalmasını beklememeniz gerekir, batarya lityum-iyon olduğundan istediğiniz an şarj edebilirsiniz. İdeal olanı, %20 şarj seviyesinin altına düşmeden şarj işlemini gerçekleştirmektir.

 

ŞARJIN BİTMESİ VE YOLDA KALMA DURUMU NASIL ÖNLENEBİLİR?

 

Uzun seyahatler yapılacak ise mutlaka seyahat öncesinde rota planlaması ve aracın nerede şarj edileceği ile ilgili araştırma yapılmalıdır. Bu konuda yardımcı olan internet siteleri mevcuttur. 

 

BATARYANIN AŞIRI ŞARJ RİSKİ VAR MI?

 

Hayır, batarya şarjı %100'e ulaştığında akım otomatik olarak kesilir.

 

FAZ NEDİR? NEDEN MONO FAZ, TRİ FAZ AYRIMI VAR?

 

Mono faz, elektrik akımını taşıyan tek hat iken tri faz ise elektrik akımını taşıyan 3 hattır. Dolayısıyla tri faz, şarj süresi açısından daha avantajlıdır ama ev sistemlerine kurulması maliyetli olabilmektedir.

 

ŞARJ OLMA HIZINI NELER ETKİLER?

 

AC ve DC gibi teknik kısımlar haricinde dış hava sıcaklığı ve bataryanın mevcut şarj seviyesi de etkilidir. En optimum şarj sıcaklığı 20 santigrat derece civarındadır. Ayrıca %20 ile %80 aralığı da şarjlanmanın daha hızlı dolduğu aralıktır.

 

ARACIM ŞARJDA İKEN %100 DOLDUĞUNU NASIL ANLARIM?

 

Aracın şarj soketindeki ışığın renginden ve kadranından anlaşılabilir.

 

SÜREKLİ DC ŞARJ KULLANMAK BATARYA ÖMRÜNÜ AZALTIR MI?

 

Elektrikli araçlarımızda kullandığımız soğutma sistemi ve şarj yazılımı, pilin hızlı DC şarj ile dolumu esnasında aşırı yüklenmesini engeller. Böylelikle pil uzun ömürlü kullanılabilir.

 

ARACI UZUN SÜRE ÇALIŞTIRMAZSAM DEŞARJ OLUR MU?

 

Eğer araçta harici enerji tüketen ilave bir aksesuar yoksa pil 3 ay gibi uzun süre şarjını koruyabilir ama tavsiyemiz her 30 günde pil şarj durumunun kontrol edilmesidir.

 

YENİ ŞARJ ETİKLETLERİ NE İŞE YARIYOR?

 

Etiketler, hangi şarj noktasının araçla uyumlu olduğunun görülmesini sağlayan bir standarttır. Hem şarj istasyonlarına hem şarj fişine hem de araçların şarj girişlerine entegre edilmiştir.

GÜVENLİK

 

ELEKTRİKLİ ARAÇLAR GÜVENLİ MİDİR?

 

Evet. Elektrikli araçlar tıpkı diğer araçlar gibi aynı katı güvenlik standartlarına tabidir.

 

ELEKTRİKLİ ARACIMLA OTOMATİK YIKAMALARA GİREBİLİR MİYİM?

 

Evet. Elektrikli araçlar tıpkı diğer araçlar gibi aynı katı güvenlik standartlarına tabidir.

 

ELEKTRİKLİ ARACIMI YAĞMURDA ŞARJ EDEBİLİR MİYİM?

 

Evet. Elektrikli araçlar tıpkı diğer araçlar gibi aynı katı güvenlik standartlarına tabidir.

 

KAZA OLMASI, ARACIN SUYA GİRMESİ VB HERHANGİ BİR DURUMDA ELEKTRİK ÇARPMA RİSKİ VAR MI?

 

Hayır. Kaza durumlarda aracın elektrik çarpma riski bulunmamaktadır.

 

ELEKTRİKLİ ARACIN SESSİZ OLMASI YAYALAR İÇİN BİR RİSK TEŞKİL ETMİYOR MU?

 

Elektrikli araçlarımız 30 km/s'a kadar sadece dışarıdan duyulan bir ses ile çevredeki yayaları uyarıyor ve yayaların aracı farketmesi sağlanıyor.

 

ELEKTRİKLİ ARAÇLARDA YANGIN RİSKİ VAR MI?

 

Hayır, pilin veya elektrikli motorun yangın riski bulunmamaktadır. Sistemler ve pil, elektrikli araçlar ile ilgili Avrupa normlarına uygundur.

 

ELEKTRİKLİ ARAÇLARDA RADYASYON RİSKİ VAR MI?

 

Hayır , Dünya Sağlık Örgütü'nün izin verdiği değerlerin altındadır.

 

ELEKTRİKLİ ARAÇ İLE KAPALI OTOPARKLARA GİRİLEBİLİYOR MU?

 

Girilebiliyor. Bazı otoparklar şarj hizmeti de sunabiliyor.

 

ŞARJ SIRASINDA BAŞKA BİRİ GELİP ELEKTRİKLİ ARACIMA BAĞLI KABLOYU SÖKEBİLİR Mİ?

 

Hayır, şarj sırasında araç kilitlendiğinde kablo da şarj soketinde kilitlenir, böyle dışarıdan müdahale ile kablo sökülemez.

 

ELEKTRİKLİ ARAÇTAKİ BATARYAYA ERİŞİM KOLAY MI? DIŞARIDAN MÜDAHALE İLE SÖKÜLEBİLİR Mİ?

 

Araç bataryası kolaylıkla erişilebilir bir konumda değildir. Dışarıdan müdahale ile sökülebilir durumda değildir.

GARANTİ&BAKIM

 

BATARYA GARANTİSİ VAR MI?

 

Batarya garanti süresi 8 yıl, 160.000 km veya %70 pil sağlığıdır.

 

ELEKTRİKİL ARAÇ MODELLERİNDE BAKIM SÜRELERİ DİĞER MODELLERDEN FARKLI MI?

 

Elektrikli araçlarımızın periyodik bakım aralıkları, 25.000 km / 1 yıl olarak belirlenmiştir.

 

ELEKTRİKLİ ARAÇ MODELLERİNDE BAKIM ÜCRETLERİ FARKLI MIDIR?

 

Rejeneratif frenleme sistemi sayesinde, fren disk ve balatalarının aşınması yarı yarıya azalır. Elektrikli araçlarda motordan güç çeken alternatör bulunmadığı, klima kompresörü, direksiyon sistemi ve soğutma suyu pompası da elektrikle çalıştığı için belirli aralıklar ile değişmesi gereken V kayışı bulunmaz. Konvensiyonel (içten yanmalı) motorlara göre çok daha az parça kullanıldığı için, bakım maliyetleri de çok daha düşüktür.